Coraz więcej reklamodawców porzuca lub uzupełnia tradycyjną formę reklamy w mediach, gazetach czy na billboardach na rzecz działań w internecie. Skuteczność marketingu internetowego polega na wykorzystaniu treści wizualnych, które są atrakcyjne dla masowego użytkownika. Do budowania strategii rebrandingowych coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, co pozwala docierać do nowych grup odbiorców.
AI jest coraz powszechniej wykorzystywana w firmach marketingowych. Umożliwia przeprowadzanie oceny, uczenie się i rozwiązywanie problemów przez systemy. Inteligentne aplikacje potrafią szybko przetwarzać ogromne zbiory danych, a następnie wspomagają proces realizacji zadań.
Nowoczesne technologie w budowaniu wizerunku
Kreowanie wizerunku ma prowadzić do stworzenia pożądanego obrazu firmy w świadomości otoczenia, dzięki czemu klienci oceniają jej produkty jako bardziej funkcjonalne, wyższej jakości, nowoczesne, którym można zaufać. Jednak kontakt z wieloma źródłami wiedzy w postaci przekazów reklamowych uodpornia odbiorców na tradycyjne formy promocji. Dlatego firmy stawiają na innowacyjne podejście do marki, poszukując nowych narzędzi marketingowych.
Skuteczną formą promocji w warunkach dynamicznie zmieniającego się rynku reklamowego są nowe media. Ich zaletą jest niestandardowy sposób oddziaływania dzięki upowszechnieniu mediów społecznościowych i technologii mobilnych. Nowe media wykorzystują w komunikacji marketingowej takie cechy, jak interaktywność, mulimedialność oraz szybkość działań, których celem jest zwrócenie uwagi i wzrost zaangażowania odbiorców, co w konsekwencji związuje ich z marką.
W mediach społecznościowych można z powiedzeniem wykorzystać infografiki. Aktywnymi użytkownikami serwisów Facebook, X/Twitter i LinkedIn jest prawie 3 mld osób na całym świecie. Można to wykorzystać na potrzeby swojej działalności, zamieszczając na tych platformach wizualne treści, które pomogą określić tożsamość produktu przez promocję nowej firmy lub poprawę strategię już istniejącej.
Sztuczna inteligencja w PR
W ciągu ostatnich lat sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała wiele branż, w tym public relations. AI w marketingu umożliwia komputerom przejmowanie zadań, które dotychczas były wykonywane przez człowieka. Technologia polega na nauczeniu komputera myślenia w sposób podobny do ludzkiego, ale proces ten odbywa się za pomocą algorytmów i programów.
Narzędzia analityczne oparte na AI pomagają w tworzeniu i analizie treści, tłumaczeniach, monitorowaniu mediów i analizie danych. Największą popularność zdobył chatbot ChatGPT, który potrafi generować treści informacyjne i promocyjne, analizować, tworzyć raporty i grafiki, tłumaczyć teksty, a także wspomagać w planowaniu i organizacji pracy, co umożliwia identyfikację trendów i śledzenie skuteczności kampanii PR.
Personalizacja z użyciem AI
Wspomagane AI narzędzia pozwalają na lepsze dopasowanie treści do potrzeb mediów i zwiększenie szansy na zdobycie ich zainteresowania. Umożliwiają bardziej spersonalizowaną komunikację z odbiorcami, czego efektem jest lepsza skuteczność działań marketingowych. W marketingu personalizacja wykorzystuje dane o zachowaniach klientów, ich historii zakupów i interakcjach, aby dostarczać bardziej trafne i angażujące komunikaty.
Niezbędna jest jednak kontrola wygenerowanych treści przez wykwalifikowanych specjalistów, gdyż AI może narażać na ryzyko dezinformacji czy plagiatów. Sztuczna inteligencja korzysta z szerokiej bazy zasobów internetowych, przez co jest podatna na manipulacje oraz fake newsy.
AI a kreatywność w marketingu
Sztuczna inteligencja może wspierać procesy PR, ale nie zastąpi ludzkiej inteligencji i kreatywności. Dzięki AI procesy, które wcześniej zajmowały godziny, można zrealizować dużo szybciej. Marketerzy mogą korzystać z AI do generowania pomysłów lub prototypów, które następnie dopracowują, nadając im unikalny charakter. Ale algorytmy działają na podstawie danych historycznych, a przez to ich twórczość jest ograniczona. Tymczasem człowiek dzięki swojej kreatywności i intuicji może antycypować rozwiązania nieznane z przeszłości.
Narzędzia AI dla PR pozbawione są emocji i umiejętności dostosowania się do aktualnych warunków kulturowych czy społecznych. Wyniki badań wskazują na jej zdolność do wygenerowania dużej liczby pomysłów i oryginalności, czyli zdolności do formułowania nowych idei. Inna sprawa z elastycznością oraz zdolnością do generowania pomysłów różnego rodzaju i kategorii. Sztuczna inteligencja pomaga w analizie danych, lecz ostateczna decyzja i interpretacja wyników należy do człowieka.
Automatyzacja strategii rebrandingu
Rebranding to proces, podczas którego zmieniana jest tożsamość wizualna i strategiczna marki. Może obejmować zmianę nazwy, logo, kolorystyki, komunikacji i innych elementów identyfikacji wizualnej. Rebranding może wydawać się ryzykownym krokiem, lecz w wielu przypadkach okazuje się niezbędny, aby firma mogła przetrwać lub rozwijać się na zatłoczonym rynku.
Przyszłość rebrandingu polega na umiejętnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji, dzięki której możliwa jest precyzyjna analiza danych w rebrandingu, a to pozwala identyfikować potencjalne obszary poprawy i zoptymalizować strategię marketingową.
Narzędzia AI wykorzystywane są do wysyłania e-maili, zarządzania kampaniami reklamowymi oraz monitorowania mediów społecznościowych, pomagając zrozumieć, jakie czynniki wpływają na zachowania klientów. Dzięki temu pracownie PR wiedzą, jakie kampanie będą najbardziej skuteczne proporcjonalnie do budżetu marketingowego klienta.